Ict-crisis

Het lijkt erop dat de verbeteringen in de ICT sector nog uitblijven. Als kleine zelfstandige in die sector merk ik dat zelf ook heel goed. Toch is dat vreemd, als je het logisch bekijkt. Bedrijven die nu hun ontwikkeling en innovatie stilleggen lopen onherroepelijk een achterstand op. Het inhalen daarvan zal weer zorgen voor een overspannen markt met hoge kosten. Zo blijft de golfbeweging in stand. De huidige slapte is dan ook mede het gevolg van de praktijken van de grote ICT aanbieders in de afgelopen jaren. Zij boden in veel gevallen lage kwaliteit tegen torenhoge tarieven. 'De markt' heeft daardoor de indruk gekregen dat dat normaal is. Nu bieden diezelfde aanbieders hun werknemers tegen dumpprijzen of zelfs tijdelijk gratis aan, hetgeen niet bijdraagt aan herstel van het vertrouwen.

Het in Amerika al eerder doorgedrongen besef, dat er bij de kleine(re) zelfstandige automatiseerders veel kwaliteit zit, die veel flexibeler en tegen lagere kosten kan worden ingezet, met een korter realisatie-traject, is in Nederland nog niet aanwezig. Hierdoor worden investeringen uitgesteld, of wordt geprobeerd 'slim' gebruik te maken van de prijsdumping door de grote aanbieders. Dat daarmee de kwaliteit niet wordt verbeterd en projecten dus niet efficiënter worden, wordt over het hoofd gezien. Daarbij hebben deze aanbieders nu meer dan ooit belang bij het rekken van projecten, om maar te kunnen blijven factureren. De kleine zelfstandigen hebben maar één doel: een tevreden klant. Want een ontevreden klant zorgt vrijwel zeker voor een beschadigde reputatie. Terwijl een tevreden klant misschien voor nieuwe klanten zorgt en voor omzet. Daarom zijn zelfstandige ICT'ers in het algemeen veel klantgerichter dan de werknemers van een detacheerder.

 

Volledige tekst ingezonden brief